Seurusteluni alku vaiheessa huomasin ensimmäistä kertaa elämässäni tuntevani pientä mustasukkaisuutta kumppanistani. Tämä herätti minut. Olen aina ollut sitä mieltä, että hyvässä suhteessa ei mustasukkaisuutta esiinny.

Luulisin, että varsin monet luulevat olevansa mustasukkaisia kumppanistaan siksi, että kumppani antaa siihen syytä. Useimmiten näin ei kuitenkaan ole. Mielestäni mustasukkaisuus on oman pään sisällä syntynyt vääristynyt mielikuva, joka johtuu vilkkaasta mielikuvituksesta ja pelosta menettää ihminen, jota rakastaa. Tiesin alusta asti, että minulla ei ole mitään syytä olla mustasukkainen kumppanistani, joten syy tällaisille ajatuksille täytyi olla oman pääni sisällä. Päätin että asialle on tehtävä jotain ennen kuin pieni mustasukkaisuuteni kasvaisi ja muuttuisi lopulta tikittäväksi aikapommiksi.

Aloin etsiä syytä mustasukkaisuudelle mahdollisesti huonosta itsetunnosta. Samalla aloin pohtia elämääni syvemmin: Mitä minä haluan? Olenko aidosti onnellinen? Kuka minä todellisuudessa olen?

Etsin itsetunnosta kertovia kirjoja kirjastosta ja löysin seuraavat:

 

1307890124_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Mia Törnblom: Itsetunto nyt!


1307890148_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Katri Manninen: Minä onnistun


Luettuani nämä kirjat en voi muuta sanoa kuin että ”Vau!” Koin mahtavia oivalluksia elämästäni. Varsinkin Mia Törnblomin kirja herätti minut oivaltamaan miten tärkeää hyvä itsetunto on. Kirja vahvisti käsitykseni siitä, mistä mustasukkaisuus johtuu – huonosta itsetunnosta. Kirjan oppien avulla olen kehittänyt itsetuntoani. Hyvän itsetunnon takia en enää tunne mustasukkaisuutta ja siksi parisuhteenikin voi edelleen todella hyvin.

En ole kuitenkaan lopettanut itsetuntoni kehittämistä, koska koen, että itsetunto on sellainen voimavara, jota ei koskaan ole liikaa.

Nykyään tiedän mitä haluan ja olen aidosti onnellinen, koska olen itse niin päättänyt. Nyt tiedän, että minulla on valta vaikuttaa siihen, miten elämäni näen: Näenkö sen aurinkoisena vai synkkänä, ihanana vai masentavana, positiivisena vai negatiivisena? Olen valinnut aurinkoisen, ihanan ja positiivisen elämän ja pidän siitä!

 

1307890174_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

The Women -elokuva


The Women – Naiset -elokuva kertoo myös hyvän itse- ja oman arvontunnon tärkeydestä, siitä miten tärkeä on asettaa itsensä ensimmäiselle sijalle elämässään. Loppujen lopuksi kaikista tärkein ihminen elämässäsi olet sinä itse.